Mobilabonnemangs-nasar-fotboll

 
Det här initiativet måste uppmärksammas:
https://www.facebook.com/gifsundsvall/posts/10156714562389947
 
I måndags kväll så satte sig alltså ett antal GIF-spelare ur a-truppen och ringde upp de säsongskortsinnehavare som ännu inte förlängt sina kort inför 2018. Och jag uppmuntrar verkligen initiativet å det varmaste.
Den riktigt stora frågan för GIF Sundsvall inför den här allsvenska  säsongen är ju inte hur Jonathan Tamimi ska klara wingbackrollen utan hur klubben ska lyckas etablera en folklig förankring som gör att den ekonomiska skutan inte tvingar fram nya »Vi behöver låna 5 Mkr«-slajds på någon skyndsamt ihophafsad powerpointpresentation. Då är det nog väldigt bra att försöka inkorporera a-lagsspelare i all typ av marknadsföring och visar att den här allsvenska truppen minsann inte bara är några världsfrånvända Espresso House-stammisar utan personer med kött, blod och sneakers som inte är rädda för att kavla upp pullover-ärmarna för att engagera lokalbefolkningen i föreningen.
Men det här är förstås inte ett rent Branded Content-inlägg om hur välskött föreningen har blivit. Min vän och Sportbladet-skribenten Per Bohman var uppe i Sundsvall idag för att skriva GIF-intervjuer till årets allsvenska bilaga och socialiserade en stund med min gode vän Johan Martinsson, som sedan förra vintern är anställd på kansliet, och återkom med den här analysen av läget:

Den traditionen vill man ju upprätthålla. Så nog ska den här portalen – driven av den kanslistfruktade GIF-smädaren Erik Löfgren – kunna ha en spinn även på detta succékoncept som bär syrlighetens prägel.
Här kommer den (och jag vill varna känsliga läsare för att de kanske aldrig kommer att kunna se på Dennis Olsson, Linus Hallenius och William Eskeleinen på exakt samma sätt igen):
Spaningen om att hur bra den här trion än presterar på de allsvenska fotbollsplanerna i år—
https://www.facebook.com/gifsundsvall/photos/pcb.10156714562389947/10156714562299947/?type=3&theater
 
—så är känslan att de skulle ha gjort det ännu bättre i en Phone House-butik, nasandes finstilta mobilabonnemang.
Kanske är det den enklaste analys man kan göra av den fotbollsfilosofiska resa som GIF Sundsvall gjort de sedan laget senaste höll sig kvar i allsvenskan så här många år i följd? Att då hade Fredrik Sundfors, Magnus »Fimpen« Svensson och Leif Forsberg suttit på samma platser och kanske på sin höjd kunnat misstas för ett lokalt säljteam på Beijer Byggmaterial.
Nu spelar vi mobilabonnemangs-nasar-fotboll.

1 Kommentar on “Mobilabonnemangs-nasar-fotboll

  1. In’t fan ringde de mig, de verkar ha för bra stämning, för lite jobba-jobba-joobba. Jag ansluter mig till den slentrianmässiga negativiteten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...