Är dessa—
—tre ynka plus det största misstag Aftonbladets recensionsavdelning gjort sedan Jan-Olov »Gossen« Andersson glatt plitade ner fem mästerverks-plus för—
—den här filmen, där folk dansar och snubblar runt till Håkan Hellströms låtskatt.
Jag vet inte, jag följer inte deras plussättning noggrant nog för att svara på det, men hur kan man summera den nya Säkert!-skivan med en »den var väl bra«-axelryckning???
Jag tänkte att Kvällsposten-tycket av Fredrik Jonsson, där hans byline var längre än det faktiska tycket!, var det ultimata beviset på att snabbtyckonomin gått för långt. Men kanske är det ultimata beviset denna Aftonbladet-recension, där Säkert!-skivan (som förstås kräver sina genomlyssningar) på uppstuds får en Tomtens Julverkstad-stämpel med »bra!« dittryckt över skivryggen.
Nåväl. Den här portalen är inte sponsrad av hennes skivbolag – och inte av något annat bolag heller; mer om detta senare!!! – och det är heller ingen musikblogg.
Men med det sagt så kräver den skrala studentbudgeten att man väljer sina placeringar med omsorg. Och där många väljer aktier eller fonder eller det nedgrävda Ron Swanson-guldet (vilket alltid är att föredra, men jag har inte ens ekonomi att gräva ner mitt decoy gold i ett separat kassaskåp) så har jag så här långt valt att göra mina långsiktiga investeringar i spelningar.
(Man behöver ju nu för tiden köpa biljetterna inom de första trettio sekunderna då de släpps, nåt halvår innan, för att alla inte ska slamsugas upp av vidareförsäljningsrobotarna.)
(Nej, jag är inte konspiratoriskt lagd!!! På sin höjd lite, lite bitter. Men låt den som förlorat en sekundkamp om Bon Iver-biljetter mot en robotnävad individ och inte är bitter efteråt kasta den första bitterhetsstenen!!!)
Senare i vår ska jag se just Annika Norlin på Dramaten och nu – ikväll! – så spelar The XX på Hovet.
Jag tror på finfin avkastning.
Helt klart bra album, men når inte riktigt upp till tidigare alsters nivåer. Albumet får en svag 4 av mig. Musiken är riktigt bra men tycker inte texterna riktigt funkar tillsammans med musiken. Är antingen för många eller få stavelser så blir nästan så hon pratar till musiken för att få det att gå ihop.
Även jag noterade tidigt hur flera stavelser känns… ditklämda till tonerna. Men ju mer jag lyssnat, ju mer har jag… gillat det??? Det går ju trots allt ihop, till slut, texten och musiken, och även om det är andra röster på skivan (där Jakob Hellman väl är den enda som inte är 100-procentigt lyckad?) så är det fortfarande så tydligt hennes +++++-texter. Men ja: kanske att inget spår når upp till Får jag–nivån från förra skivan, jag vet inte, men den ribban – Får jag-ribban! – river ju alla andra svenska låtskrivare med höften. Hon är banne mig uppe och tuschar den i flera spår.
Intressant också att att man tycka så olika om en låt fast båda gillar helheten. Din favorit Snooza är för mig ett av de svagaste spåren 🙂
Den har faktiskt (kanske beroende på att jag lyssnade öronen ur led på den innan skivsläppet) dalat på min lista över de bästa spåren på skivan.