INMA Awards i New York beskrivs som ”journalistikens Oscar” och, ja, det är ju inte vilka som helst som vinner en sån.
2013 kom Niklas Svenssons webbteveprogram ”Bar & Politik” på andra plats och 2012 vann Expressen-bussen pris i kategorin ”Brand awareness across platforms”.
Och nu har Aftonbladets virala storsatsning Lajkat.se tagit den svenska INMA-stafettpinnen och vunnit en kategori.
Man kan ju tycka vad man vill om att Oscarsvinnande journalistik som innebär att man ”skapar content” via mobilen över några öl och en påse flygplatschips (Aftonbladet verkar tycka att chips-och-öl-content-skapande är en spetskompetens som man, mitt i en omorganisation, måste rekrytera Nyheter24-externt för att få in).
Man kan ju också tycka vad man vill om själva contenten. Jag gick just in på sidan och fick syn på den här rubriken:
En kvick googling på »Sheldon Cooper learned us« och, ja, jo, du hittar förstås den här Buzzfeed-länken:
20 Things We Can Learn From Sheldon Cooper
(Lajkat var dock kloka nog att bara använda 13 av de 20 Buzzfeed-gifarna för att göra sitt content unikt.)
Det här är förstås inget nytt. Buzzfeed:
Ctrl+c.
Ctrl+v.
Copy. Paste. Spara bild som. Ladda upp bild. Det är hela affärsidén.
Men en sak är faktiskt riktigt imponerande kring Lajkat, nämligen alla rättigheter de köpt på sig:
Det måste man ge dem, publicisterna på Lajkat: det är vågat att köpa på sig Kanal 5:s och SVT:s rättigheter till ett projekt som mig veterligen inte genererar något annat kapital än likes.
(Nej: självfallet anammar ansvarige utgivare Ehsan Fadakar den numer beprövade publicistiska modellen ”vi kör på tills någon säger åt oss”)
Nåväl. Det här visste vi redan, alla som har ett fuktat finger uppe i den nymediala snålblåsten, men jag tänkte att jag måste dra förutsättningarna för utomstående som (om de är äldre än 18 år) antagligen aldrig varit inne på sidan.
Det jag egentligen tänkte nämna är nomineringen till själva priset, INMA Awards. Jag saxar från den nominering som Lajkat själva skickade in:
»“Have you seen that list on Lajkat?” is a common sentence among swedish youngsters.«
Men det är inte det främsta argumentet till att Lajkat, tycker den förra Nyheter24-duon Ehsan Fadakar och Erik Carlsson. Det främsta argumentet är ju – de själva:
»But the most amazing achievement, what made swedish television, radio and newspapers cover the success story, is the fact that Lajkat.se was that it took one week from idea to launch and the site was managed by only two people, the founders Ehsan Fadakar and Erik Carlsson.«
Äh. Jag trodde jag hade nåt här. Men jag har inget. Jag har ingenting här, i den här verkligheten.