Inte ens framgångssagan Pirkt.se står immun mot mediekrisen.
Nu varslar portalens flamländska ägare om nedskärningar på en redaktör och en reporter.
– Vi blir väldigt streamlineade för att möta den digitala omställningen redan på farstukvisten, säger en flamländsk ledningskälla om att portalen i framtiden inte kommer att ha någon redaktionell medlem kvar.
Beskedet var överraskande då Pirkt.se hållit samma makliga produktionstakt som portalen gjort i åratal. Utvecklingen har varit förväntat linjär i sidled sedan den flamländska koncernen valde att .se-notera portalen för snart två år sedan.
Ändå kommer chockbeskedet att hela redaktionen, en styrka på en redaktör och en reporter som tillsammans delar på en fritidstjänst, ska varslas.
– Det stämmer att det inte är så mycket som förändrats i själva företagsutvecklingen, men vi har från ledningshåll plötsligt märkt att det går att ta ut och unna sig en liten peng även från medieföretag, säger ledningskällan och gnider slugt händerna mot varandra.
Hur ska ni klara produktionen efter dessa varsel?
— Vi ska bli färre, men för den sortens skull inte få.
Ni är en fritidstjänst idag, innan varslet?
— Det stämmer. Men i och med den här rockaden skapar vi skalfördelar i bolaget, som bland annat kommer att hålla okvalificerade skribenter från alla sorters pennrelaterade utsvävningar.
Hur kommer nedskärningarna att synas i produkten?
– Matthijs nere i receptionen på huvudkontoret i Nijmegen kommer att sköta skrivandet, när han har det lugnt. Skärskådar man de texter som uppskattas – GIF-texterna, alltså – så är det väldigt lite spetskompetens bakom tangentbordet. Det är något billigt skämt om hur Robbin Sellin överpresterar, någon dråplig personlig fakta som ska ge sken av självdistans och så någon haltande Kjell Lönnå-referens: vi har jobbat fram en enkel mall som Matthijs bara behöver följa.
Fantombild av källan i Pirkt.se-ledningen. (OBS: Bilden är en clipart)
Ledningskällan börjar förklara besparingsmodellen och säger att den är likartad för hur andra företag i andra branscher löser kortsiktiga kriser på ett långsiktigt hållbart sätt.
— Mediebranschen fungerar inte på något annat sätt än någon annan bransch. Om McDonalds kunder inte skulle vilja betala för en viss typ av saftig hamburgare som är gjord på ett visst sätt, då får de ju helt sonika ta bort osten och baconet och erbjuda en lite tråkigare burgare lite billigare. Fortfarande tungt att få ihop det? Då tar de förstås bort dressingen och drar kanske ner på kötthalten i burgaren, så att de blir ännu billigare att producera. Det är inte svårare än så i mediebranschen heller: om folk inte betalar för den produkt du erbjuder just nu så får du försöka göra produkten stegvis sämre men billigare och, ja, hoppas att det löser sig.
Men till slut finns det ju då ingen burgare kvar att sälja?
— Nej, till slut inte, men vid ett sånt skede ska man komma ihåg att man också har väldigt låga omkostnader. Det finns ett gammalt flamländskt talesätt som säger att ”man kan inte gasa sig ur en uppförsbacke” och det ligger mycket i det.
Till sist: vad önskar du dig mest av allt just nu?
– En peng till.
Klockren analys av dagens mediabransch.
Ser med spänning fram emot de flamländskt genererade GIF-artiklarna 😉
Kanske värt att tipsa Matthijs om en Walker-vinkling inför söndagens match.
Tack! ”Solen lär skina när Giffarna möter Dif”-inför-vinkleln är lika gångbar var skribenten än sitter.
Om de tänkt sig att google översätta artiklarna så är ett tips att de får manuellt ta bort T från GIFT som GIF översätts till från Holländska.
Dank u voor het brengen dit onder de aandacht van het personeel. /Matthijs