Nedan, gott folk, följer en kort guide till det vi känner som framtidens sportjournalistik.
Det börjar med en länk i de sociala medierna, gärna en nyhet om någonting värdigt:
Helst förstås en nyhet av oförnekligt universellt nyhetsvärde som den ovan – en nyhet som det förstås skulle pratas om i alla sammanhang och miljöer, en som det inte bara skrockas om i grabbiga omklädningsrumsmiljöer.
Led sedan trafiken in på någon av de viralsajter du satt upp för ditt mediehus. På det här sättet driver du likes (etablerat branschuttryck) från en portal till en annan. Förklaring i korthet: om du, hypotetiskt, tänker dig att Facebook-likes är luft så kan man likna ”drivandet av likes” vid att blåsa med en hårtork mot en kal hjässa.
Väl på denna viralsajt behöver det inte finnas så mycket. En bra rubrik med ett personligt anslag – gärna den gamla beprövade ”hehe”-inledningen – och en video.
Repetera och låt luften cirkulera.